Forside

Albertslunder i ny rolle

Ejner Baadsgaard udstiller malerier på Bagatel 
sammen med maleren Vivian Just og keramikeren René Wulff Iversen

Ejner Baadsgaard

Ejner-Baadsgaard.jpg (20321 byte)

Den ene af malerne er Ejner Baadsgaard, der ellers er mere kendt i Albertslund for sine år i kommunalbestyrelsen. Her var der tale om 8 års arbejde. Siden er engagementet ikke forsvundet, hvilket læsere af Albertslundposten har kunnet konstatere, senest ved sagen om ”Hjørnegården”.
Men nu optræder Ejner Baadsgaard i en ny rolle som maler.
Selv fortæller Ejner Baadsgaard: ”Allerede i uddannelsesårene fik jeg lyst til at tegne og male, men dyrkede det kun sporadisk i de første arbejdsår, men efterhånden tog akvarelmaling mere og mere af min fritid. I de senere år, særligt efter min tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, har jeg overvejende været optaget af at male med olie på lærred.”
Ejner Baadsgaard er opvokset på Fur ved Limfjorden, og det er også øens landskab og dets samspil med Limfjordens omskiftelige blå nuancer, som giver ham inspiration til mange af billederne. Men også utallige vandreture i kystlandskabet ved Køge Bugt har inspireret Ejner Baadsgaard. 
Om selve maleprocessen fortæller Ejner Baadsgaard: ”Det, at vokse op med Limfjordens blide og til tider barske natur som legeland har sat sig dybe spor i sjælen. Det er de spor, jeg forsøger at male mig ind i. Ikke for at være nostalgisk og tilbageskuende, men snarere for at søge ro, ægthed og oprindelighed i naturens genkendelighed, i kontrast til trenden i tiden, hvor grundlæggende holdninger og principper i stigende grad falbydes.”


Vivian Just

Udstillingens anden maler Vivian Just laver ”portrætter” af alskens ting og sager fra underbukser til sukkerposer, rivejern og rustne nøgler. Hun viderefører i sit maleri den tidlige stillebentradition, hvor nederlænderne malede en slags opslagstavler så livagtigt, at beskueren greb ud efter den ophængte huskeseddel.
Der bliver i malerierne lagt vægt på kontrasten mellem de traditionelle – og ofte gamle – dagligdagsting, og den moderne scenografi, der omgiver det ofte nærmest fotorealistiske gengivne motiv. Ved denne kontrast mellem nutiden og fortiden søger Vivian Just at symbolisere tiden. 
Vivian Just bruger remedier fra den brede kunstnerspartel og helt ned til den fineste pensel.


vivan-just.jpg (49287 byte)

René Wulff Iversen

På podierne i galleriet vil man finde keramiske kvindeskulpturer af René Wulff Iversen. Her er der tale om en gammel kending i galleriet, idet René Wulff Iversen til stadighed er repræsenteret på galleriet ”gavehylde” med vaser og skåle. 
Nu bliver der lejlighed til at se andre sider af René Wulff Iversens keramiske arbejder.
René Wulff Iversen er udlært porcelænsdrejer og støber fra ”Den Kongelige Porcelænsfabrik”.
Selv fortæller han: ”Som barn og ung har jeg altid tegnet, malet og formet i ler. Jeg arbejder i stentøj, hvor jeg drejer emner i et enkelt formsprog, med en enkel glasur, ofte med en streg for at understrege den spændte form. Som modpol til dette modellerer jeg skulpturer med kvindekroppen som inspiration brændt som stentøj eller støbt i bronze".

Par på alle måder

Lørdag den 16. februar 2008 kl. 14.00 har Galleri Bagatel fernisering på en udstilling med otte kunstnere, der har arbejdet inden for temaet ”par”. 
Da aftalen med kunstnerne blev truffet for cirka et halvt år siden, fik de udstukket rammerne med ”par på alle måder”. På den ene side skulle man således kunne finde par i deres værker, men på den anden side var der også vide rammer. Det kunne således være kærestepar, men det kunne også være Fy og Bi, salt og peber, kop og kande mv.

Anna-Skov-Hassing.jpg (211580 byte) Birthe-Lindhardt.jpg (103154 byte) et-umage-par.jpg (98205 byte) Jan-Thomas.jpg (89207 byte)

Nu vises kunstnernes resultater, og de spænder naturligvis vidt. 
Jan Thomas naivistiske og collageprægede billeder, hvor man kan genkende steder som Nyhavn og Roskilde Domkirke, er spækket med par, der indgår i forskellige relationer. Når man ser Peter Macholms malerier dukker der associationer op omkring rummet og rumvæsener. Birte Lindhardts par rækker fra kærester i Middelalderen til svampe i naturen.
Lone Christensen har såvel mand-kvinde som science fiktion prægede parrelationer. Anna Skov Hassing lader farven og det nøgne menneske spille sammen, mens Ina Lüders fortsætter med at have sine par placeret i den naive og poetiske stil. Endelig udstiller Kirsten Schjødt par, hvor det er inden for dyreverdenen, at hun har hentet elementerne til sine billeder. I øvrigt er Kirsten Schjødt debutant i gallerisammenhæng, hvor hun tidligere ellers har mødt offentligheden gennem vægmalerier på gavle og mure.
  

 Lone-Christensen.jpg (125441 byte) Mads,-Maja,-Laura-og-murkun.jpg (77576 byte)

På podierne i galleriet optræder en anden debutant, nemlig keramikeren Marianne Dahl. Hun har på udstillingen medtaget en serie, som hun kalder ”To, som elsker hinanden”. 
Oprindelig var det tegning, der optog Marianne Dahl. På et tidspunkt skete der imidlertid noget. Marianne Dahl fortæller: ”Efter at have tegnet croquis sagde min lærer, at nu skulle vi lave modellen i ler. Da jeg fik leret i hånden, var jeg solgt. Det var en vidunderlig fornemmelse at sidde og forme leret, og da samtidig den første figur blev rimelig god, vidste jeg, hvad jeg skulle arbejde med fremover.”
Marianne Dahl har siden videreuddannet sig hos Kurt Sørensen, der selv har udstillet et par gange på Galleri Bagatel. Senest udstillede Kurt Sørensen i september 2007, hvor han vakte berettiget opmærksomhed med sine meget virkelighedsnære skulpturer, som f. eks balletsko, bowlerhat og boksehandsker.

Marianne-Dahl.jpg (28454 byte)

Blomstermalerier

Der er tale om 10 kvindelige malere, der behersker den svære kunst at male ligesom de gamle guldaldermalere, der malede meget naturalistisk, ja næsten fotografisk. De 10 malere er Hanne Henrichsen, Lona Warburg, Kirsten Langkjær, Ulla Jespersen, Birgit Eismark, Guldborg Johnsen, Marianne Andersen, Pia Vestmar, Jane Joost og Yvonne Enk. 
Disse malere har været ganske produktive, så udstillingen vil omfatte 150 malerier.

image001a.jpg (100099 byte) image001b.jpg (44775 byte) image001c.jpg (83027 byte)

Blomstermaleriet har en interessant forhistorie. I guldaldertiden optog man ikke kvinder på kunstakademiet. Det var i udpræget grad en uddannelse for mænd, hvilket sandsynligvis skyldtes, at man ikke ville udsætte kvinder for nøgne mandlige modeller.
Ville kvinder lære at male, var de henvist til at betale for privat undervisning hos en mandlig maler. Det benyttede mange kvinder fra adelen og borgerskabet sig af. Og motivet ved denne undervisning kunne så være noget uskyldigt såsom blomster.
Efterhånden droslede mændene i øvrigt så deres interesse for blomstermaleriet ned, hvorefter kvinderne tog over, og den tradition er forsat.

 image001d.jpg (104541 byte) image001e.jpg (60117 byte)

På podierne i galleriet udstiller Kirsten Andersen keramiske værker. Kirsten Andersen var i galleriet for ca. 2 år siden, men vil her komme med nye, men også gamle kendte figurer såsom hendes buttede damer.

 kirsten-andersen.jpg (40599 byte)

I annekset udstiller Henny Pagel Hansen og Camille Rostgaard. Henny Pagel Hansen og Camille Rostgaard er nyere inden for maleriet. De er begge meget farverige med vægten lagt på det abstrakte.

Minimaludstilling

Galleri Bagatel i Herstedøster Landsby slår nu dørene op for den årlige minimaludstilling. Når der er tale om en minimaludstilling, relaterer det ikke til maleriernes kvalitet, men til deres størrelse. De udstillende kunstnere har fået den ramme, at deres billeder maksimalt må være 30 x 30 cm. Der er ingen bindinger omkring motiverne. 
En større del af de udstillende kunstnere tilhører gruppen af danske naivister. Deres faste årlige udstillingssted i københavnsområdet ”Varmegalleriet” lukkede for et par år siden, hvorefter det blev aftalt, at ”Bagatel” skulle videreføre den traditionen. 

Hattehusetb.jpg (145257 byte) DSC00001.jpg (94020 byte) DSC00004.jpg (64566 byte)

Der er således tale om naivistiske kunstnere fra hele landet såsom Edel Bærskog, Tom M. Jensen, Erik Brøndum, Ib Meyer, Hanne Højfeldt, Helen Nagel, Jan Thomas, Johnny Gilberg, Dorte Marcussen, Inge Selmer, Marianne Tümmler og Lone Villaume.
Disse naivister suppleres af en række af galleriets faste kunstnere, så det samlede antal malere bliver 36. For at have plads til alle malerne er det naturligvis nødvendigt, at den enkelte maler kun er repræsenteret ved et beskedent antal værker. 

 DSC00006.jpg (177616 byte) DSC00008.jpg (46799 byte)

Foruden malerier er der på udstillingen keramik af Allan Hytholm, som er uddannet på Den Kongelige Porcelænsfabrik.
Allan Hytholm er utrolig dygtig til at modellere, og det kommer tydeligt til udtryk i alle hans relieffer og figurer. Allan Hytholm laver både abstrakte og naturalistiske ting. Reliefferne af huse laver han efter inspiration af gammel arkitektur, som han beundrer meget. Naturen er ligeledes en stor inspirationskilde for Allan Hytholm, og det kan tydeligt ses i hans landskabsrelieffer. Alle hans ting bliver hånddekoreret. 

På gårdspladsen til Galleri Bagatel, der er blevet renoveret i løbet af vinteren, vil Per V. Andreasen opstille en række af sine større stenskulpturer. Per V. Andreasen arbejder såvel med figurative som non-figurative skulpturer, hvor de runde og bløde former går igen i mange af værkerne. 

Runde former og abstraktion

PÅ Galleri Bagatels nye udstilling, er de runde former og den farverige abstraktion i højsædet.
Udstillerne er malerne Ida Paul og J. Heins Madsen samt keramikeren Lise Iversen.

 Ida-Paul4.jpg (176723 byte)

Ida Paul

Ida Paul udstiller her for første gang sine billeder på galleri. Billederne udtrykker hendes fascination af de runde former og meget varme farver. Ida Paul fortæller endvidere: ”Jeg er meget inspireret af andre malere, som er fantastiske til at vise bevægelse, ro og lys. Jeg tænker i den forbindelse på Van Gogh, skagensmalerne og Salvador Dali samt ikke at forglemme hulemalerne for mange tusinde år siden.”
Selve malerierne bliver til gennem brug af blandt andet grus og papir, mens polyfilla er med til at skabe strukturer på lærredet.

J. Heins Madsen

J. Heins Madsen er oprindelig uddannet bogbinder og har i den forbindelse modtaget flere priser for sit arbejde. Gennem arbejdet som bogbinder kom J. Heins Madsen i kontakt med en del malere, hvilket for en hel del år siden inspirerede J. Heins Madsen til selv at gå i gang med maleriet.
Malerierne befinder sig i grænselandet mellem naturalisme og abstraktion. ”Jeg forsøger hele tiden at overskride grænser, når jeg maler, for på den måde at udvide mine udtryksmuligheder som billedkunstner. Jeg befinder mig dog fortsat i spændingsfeltet mellem det figurativt fortællende og det abstrakt fabulerende,” fortæller J. Heins Madsen.
I øvrigt er de fleste af J. Heins Madsen billeder malet med fingrene som pensel.

J.jpg (100860 byte)
udskaretmedpapirklip.jpg (72278 byte)

Lise Iversen

På podierne i galleriet vil der være fyldt med udskårne skåle og fyrfadskupler i keramik. Det er keramikeren Lise Iversen, der er ophavsmand til dette.
Udskæringen af disse keramiske figurer er en meget svær teknisk proces. ”Det har godt nok ikke kostet blod, men sved og tårer, før jeg fik lært teknikken,” fortæller Lise Iversen.

Sæsonåbning på Galleri Bagatel

Kald-det-kaerlighed-3.jpg (179465 byte) 

Lotte Kjøller

Lotte Kjøller har kaldt sin del af udstillingen for ”Change”. ”Change” betyder som bekendt forvandling. Samtidig ligger det i ordet ”change”, at det også betyder forandring, hvilket kommer til udtryk i malerierne med menneskets forandring gennem livet. Altså menneskets evne til at ”forvandle” sig, blive psykisk voksen, lære og modnes. Forvandlingen af mennesket som næsten abstrakt figur i et univers, hvor transformationen sker. Stille eller som en eksplosion udstykkes forvandlingen i motiv og farve.
Lottes Kjøllers ekspressive malerier fortæller altid en historie, og hun bruger en flot kolorit. Farver, der arbejder sammen eller bevidst støder mod hinanden og mennesket. Disse værker udmærker sig ved, at rummet og farverne betyder lige så meget som det, at et menneske er motiv. Mennesket danner her erfaringsgrundlag, objekt og motiv.

Jørgen Juul

Jørgen Juul har tidligere udstillet på Galleri Bagatel. Nu vender han tilbage med nye malerier.
Motiverne er fortsat ofte fra Færøerne, hvor det i særlig grad er øernes huse, deres bygder, deres inspirerer Jørgen Juul. Det er dog kendetegnende for de nye malerier, at Jørgen Juuls farvepalet er blevet meget mere præget af de varme farver. Der er kommet større dristighed og drama i hans billeder.

DSC00055.jpg (82916 byte)
Thomas-Larsen.jpg (88228 byte)

Thomas Larsen

På podierne i galleriet er der værker af en debuterende keramiker Thomas Larsen. Her er ofte tale om afrikansk inspireret keramik med masker og hoveder. Der er dog også skulpturer af mere abstrakt karakter.

Paris, Andalusien og skæve huse

Sommeraften-af-Ib-Meyer.jpg (91308 byte)
Ib-Meyer-Paris.jpg (121147 byte)

Ib Meyer

Ib Meyer, der er en af landets mest anerkendt naivistiske malere, vil blandt andet have nye parisermotiver med på udstillingen. 
Oprindelig er Ib Meyer sømand. Han begyndte som 17-årig på skoleskibet Georg Stage og kom siden på skoleskibet Danmark. Efter sin uddannelse har Ib Meyer sejlet jorden rundt flere gange. På disse ture havde Ib Meyer altid skitseblokken med, og der blev tegnet flittigt. Efterhånden modnede tanken om en kunstnerkarriere sig. Så sømanden gik i land, fik en læreruddannelse for at have til brød på bordet, men i de senere mange år har der været tale om at hellige sig fuld tid til maleriet og senest også skriveriet.
Omkring skriveriet så har Ib Meyer de sidste par år skrevet og illustreret bøger med baggrund i hans rejser og oplevelser til så forskellige steder som Indien, Sahara og Antarktis.
Som nævnt er Ib Meyer udpræget naivist. Hans billeder myldrer med mennesker og dyr, familier samlet til spisning eller livet i en storby, hvor husene danner en interessant ramme. I særlig grad har Paris haft Ib Meyers opmærksomhed, hvilket også vil komme til udtryk på udstillingen. 
Generelt er Ib Meyers billeder detaljerede, holdt i stærke farver og udstråler livsglæde.
På såvel internationalt som nationalt plan har Ib Meyer opnået anerkendelse, hvilket er kommet til udtryk ved, at han har modtaget den fornemme Stefan Ktac-pris samt Henry Heerups legat.

Jennie Christensen

For Jennie Christensen har maleri og keramik altid fyldt meget i tilværelsen. På udstillingen på Bagatel vil der her være lejlighed til at se hendes seneste malerier. Disse malerier tager udgangspunkt i hendes rejser til Andalusien i det sydlige Spanien, hvor områdets karakteristiske ”Hvide Byer” har været en væsentlig inspiration.
De udstillede oliemalerier beskriver således livet i de små landsbyer, hvor man ser de skæve hvidkalkede huse, som i den brændende sol kliner sig til de eroderede bjergsider på Sierra Nevadas udløbere mod Middelhavets blå. Man fornemmer som beskuer af billederne såvel varmen som frodigheden i naturen.

Campo-og-taepper.jpg (97181 byte)
Anni-Kjelgaard-1.jpg (68903 byte)

Annie Skøttrup Kjelgaard

På galleriets podier udstiller keramikeren Annie Skøttrup Kjelgaard. Hun arbejder med såvel modellering som drejning, og efterfølgende dekoreres keramikken, så det spænder fra det enkle til det mere naivistiske og tegneserieagtige med et væsentligt strejf af humor. 
I godt samspil med Ib Meyers Paris og Jennie Christensens andalusiske huse stiller Annie Skøttrup Kjelgaard op med en række skæve huse i keramik.
Keramikken er fortrinsvis udført i raku, hvor tingene får et brugt og rustikt udtryk.

Birte Christensen

På gårdspladsen udstiller Birte Christensen skulpturer i sten, mens Bente Silleborg og Henrik Mønsted udstiller malerier i galleriets anneks ”Garagen”.

Birte-Christensen.jpg (102521 byte)

Kunstgruppe

Otte medlemmer fra Ishøj Kunstforening udstiller malerier, keramik og skulpturer.

Der vil være malerier af Kirsten Bechmann, Else Andersen, Lillian Hagen, Ninna Franck, John Rasmussen og Alf Sørensen. På podierne i galleriet vil der være keramik af Ivonn Boel Harloff og Agner M. Sørensen samt jernskulpturer af Alf Sørensen (der også udstiller malerier).

alf 03.jpg (72466 byte) alf 04.jpg (137861 byte) else a 01.jpg (49175 byte) ivonn 02.jpg (59142 byte)

Der er tale om en gruppe, der har et tæt samarbejde, idet de mødes flere gange om ugen i et fælles hus. Her kan de inspirere og vejlede hinanden. Men de forskellige kunstneriske udtryk er meget forskellige.
John Rasmussen og Ninna Franck bevæger sig mest omkring det naturalistiske maleri. Kirsten Bechmann, Else Andersen, Lillian Hagen og Alf Sørensen er derimod abstrakte med såvel impressionistiske som ekspressionistiske aftryk. Farverne er meget klare og pågående, og der kommer glæde og optimisme til udtryk i malerierne.

kirsten b 002.jpg (73912 byte) john r 01.jpg (72120 byte) Lillian-2.jpg (64565 byte) ninna f 001.jpg (62740 byte)

Keramikken står Agner M. Sørensen og Ivonn Boel Harloff for. For Ivonn Boel Harloffs vedkommende skinner det igennem, at hun i en længere årrække har været bosat i Grækenland, så græsk kunst og kultur smitter af på værkerne.

Alf Sørensen er en multikunstner. På udstillingen vil han således have såvel malerier som jernskulpturer med. Jernskulpturerne er umiddelbart nonfigurative, men ved nærmere anskuelse får man ofte associationer til noget meget konkret og naturalistisk.

Galleri Bagatel, Herstedøstervej 50 i Herstedøster Landsby har åben lørdag og søndag kl. 12-17. Udstillingen løber frem til 23. november 2008.

Juleudstilling

Galleri Bagatel afholder i øjeblikket sin  årlige juleudstilling, med de udstillende malere Oksana Belskich og Mette Hansgaard, hvor der godt nok ikke er tale om, at deres billeder er rettet mod julen. Derimod vil der være en lang række kunsthåndværkere på podierne i galleriet, og her er det rettet mere ind mod jul, hvilket diverse nisser da også anskueliggør.

Oksana Belskich

Oksana1.jpg (150276 byte)   

Oksana Belskich er oprindelig russisk kunstner fra Litauen, men nu bosat i Vallensbæk. Foruden en kunstnerisk uddannelse har Oksana Belskich også en universitetsuddannelse i russisk filologi, musikuddannelse med tværfløjte og som porcelænsmaler på Royal Copenhagen.
Om sine værker fortæller Oksana Belskich: ”Jeg kan godt lide at arbejde med forskellige materialer og redskaber. Mine favoritmaterialer er akryl, tusch, blyant og papir, og inspirationen henter jeg fortrinsvis i litteraturen. Jeg er også meget fascineret af at fange et øjeblik i en fortælling, derfor kan jeg rigtig godt lide at arbejde med iagttagelsestegninger.”
På udstillingen vil Oksana Belskichs brede billedverden gå fra præcise tegninger til farvestrålende abstrakte værker. Selv fortæller Oksana Belskich, at der i en del af de abstrakte værker er gemt en konkret motiv-oplevelse, så beskueren har noget at ”gå på jagt” efter. Lidt jul er der dog også over nogle af Oksana Belskichs billeder, idet der kan optræde engle. 
”Der er en russisk børnesang, som siger, at ”man kan finde alt i en blyantsæske”. Det er jo ganske rigtigt! Og i mine værker skaber jeg verdener og historier, hvor alt er muligt: man kan holde solen i sine hænder og varme frosne hjerte, kysse månen for et smil, spilde stjerner fra himlen i mælkevejen og møde en fremmed, som kunne være en forklædt engel,” slutter Oksana Belskich. 

Mette Hansgaard

Mette Hansgaard har tidligere udstillet i Galleri Bagatel med stor succes. Nu kommer hun med nye billeder fra 2008. Der er tale om såvel akvareller som akrylmalerier. Akvarellerne er mere abstrakte end malerierne, men begge rummer en surrealistisk dimension, fordi sammenhængen i første omgang kan virke urealistisk eller uladsiggørlig. 
Farvevalget i Mette Hansgaards abstrakt-surrealistiske billeder værker er meget kraftfuldt, og samtidig er der en positiv stemning at fornemme for beskueren.
Mette Hansgaard er i øvrigt en kunstner, der favner bredt. Således har hun udsmykket Skovvejskirken i Ballerup med en altertavle.

mette-hansgaard.jpg (161156 byte)

At der er tale om en juleudstilling på Galleri Bagatel kommer i særlig grad til udtryk ved det, der er udstillet på galleriets podier. 
Der er en meget bred samling af keramik, glas, tekstil, træ, smykker og ”nisserier” til gavebrug.

Forside