Jeg arbejdede i mange år med kunsthåndværk, men maleri og layout kom til at betyde mere og mere for mig. I dag arbejder jeg kun med maleriet og ind imellem skulpturen.
|
|
Jeff Ibbo: Jeg har altid tegnet, og i mellemskolen fik jeg maleren Alex Klingspor som tegnelærer. |
|
Finn Holm er bosat i Borre på Møn. Her lader han sig i høj grad inspirere af naturen omkring ham. Der er ikke tale om kopier af naturen, men fortolkninger af sanseoplevelserne. Om sin arbejdsmetode fortæller Finn Holm: "Det, der optager mig mest er oliemaleriet. I processen anvender jeg såvel spartler, som pensler. Tendensen går for mig dog mere og mere i retning af næsten udelukkende at anvende spartel. Jeg synes, man med den teknik kan opnå en spænding og overfladestruktur, som kun vanskeligt opnås med pensel." |
|
Viktor Kiel er oprindelig uddannet gartner. Det har hidtil haft en stor afsmitning på hans motivvalg, idet der ofte har været tale om blomsterbilleder eller andre motiver fra naturen. Siden er udviklingen gået videre over personportrætter. Viktor Kiel har altid været tiltalt af det mere naive element i sine billeder. Og til udstillinger på Galleri Bagatel viser Viktor Kiel ti af sine helt nye billeder. Og der er tale om klovnebilleder. Det naive element finder man jo ofte netop hos klovnen, så på den måde- sammenholdt med personportrætterne holder Viktor Kiel fast i elementer fra hans gamle stil. Men ellers har han nu taget et kunstnerisk spring. Farverne i billederne er meget klare og pågående. |
Kasia Johansen kommer fra Polen, men er bosat i Danmark og har for et par år siden afsluttet sin uddannelse på Keramik- og Glasskolen i Nexø på Bornholm. Kasia Johansen fortæller: "I de sidste tre år har jeg arbejdet med porcelæn og lys, hvor porcelænets gennemskinnelighed har stået i centrum af mit arbejde. Porcelæn er som materiale meget vanskeligt at arbejde med, men er samtidig den eneste lerart, der har den lysgennemskinnelighed, som det har været mit mål at få frem." Inspiration til dekorationerne henter Kasia Johansen mest i naturen, som hun altid har været optaget af. Netop dette at få naturens lys frem i tingene betragter Kasia Johansen som noget centralt. Kasia Johansens lamper skal mere betragtes som en stemningsskabende lysende udsmykning af rummet end som lys, der skal oplyse rummet. |
Antonia Lindell
er født 1971 i Lund i Sverige. Derudover har hun boet en årrække i
Norge, Danmark, USA og Frankrig. Selv fortæller Antonia Lindell om sin ”karriere”: ”Jag bodde i Paris när jag bestämde mig för att flytta hem till Sverige för att göra något "ordentligt". Väl hemma studerade jag språk och visste inte riktigt vad det skulle bli av mig. Tills jag kom på ideen att det var med glas jag ville arbeta med. Ja jag ville prova på något nytt och har jag väl tänkt den tanken så gör jag allt för att det ska bli så. Efter ett intensivt ringande till Kosta Bodas personal chef fick jag till slut in foten och arbete hos glas formgivaren Gunnel Sahlin, där jag arbetade i 6 månader både på Kosta glasbruk och i Åfors”. Og Antonia Lindell fortæller videre: ”Jag har mest arbetat med det varma flytande glaset. Oftast kommer ideerna när jag vrider och knipsar i det, fascinerande att se hur det formar sig, hur det rör sig. Jag tycker om enkelheten, det rena och enkla, naturen är en inspirations källa. Jag kombinerar glaset med andra material, metall, gummi, silver. Är förtjust i olika sätt att smycka sig. Det är därför jag inriktat mig på att göra smycken. Från mindre solida, organiska glasdelar och handblåsta fingerringar till glaskedjorna som jag gjorde i början, de har nu utvecklat sig till djur, olika skulpturer.” |
|
Yrsa Larsen Yrsa Larsen er først sent kommet i gang med
maleriet. Da hun forlod arbejdsmarkedet kastede hun sig over sine gamle
interesser med sang og maleri. Og her er maleriet i særlig grad blevet
dyrket. Faktisk er det en meget gammel interesse, der er blevet taget
op, idet det oprindelig var Yrsa Larsens morfader Herman Ljungberg, der
fik hende sporet ind på maleriet. |
|
Jytte Hansen Jytte Hansens billeder er befolket med engle. Som hun selv siger: ”De kom flyvende ind i mit univers omkring 1990’erne, og herefter har de ikke kunnet slippe mig.” Men selv om englene har været der længe, har de været under konstant forandring og udvikling. I de seneste år har Jytte Hansen været optaget af at arbejde med baggrunden i hendes billeder, så motiv og baggrund glider sammen i en helhed. Billederne er ofte også påført avispapir, håndlavet papir eller teposer. Hertil kommer, at Jytte Hansen på en del billeder har ladet en tekst indgå som en kommentar til motivet. |
|
Bent Bøgedal Bent Bøgedals skulpturer deler sig i to kategorier. Han udstiller ”Vasemænd og Koner”, ”Stagemænd og Kvinder”, der er keramiske skulpturer. Her er anvendt rakuteknikken, der giver en krakeleret glasur, hvor resultatets uforudsigelighed er et spændende incitament. Samtidig fortsætter Bent Bøgedal skraldekulturen, som blev dyrket af kunstnere som Heerup og Eiler Bille fra 1930’erne. På udstillingen kan man således se ”Idioter, kludemænd og Kvinder”, der er skabt af materialer fundet på genbrugspladser. I sin søgen går Bent Bøgedal efter at hans keramik, malede genbrugstræ og klude kan få en personlighed. Som han siger: ”Kan det få levende mennesker til at smile, til at tænke drømme? Så er målet nået.” |
Ib Meyer Ib Meyer er en af veteranerne i gruppen af danske naivister. Han anvender klare skarpe farver, og på udstillingen er der såvel dyre- som bybilleder. Perspektiverne er skæve, husene ligeså og heste og biler finder deres plads i billedet noget uafhængigt af synsvinklen. Der er på samme tid også en varme og glæde i billederne. Man bliver i godt humør af at kigge på disse ofte meget detaljerede billeder. Der ligger mange historier gemt i hvert enkelt maleri. |
|
Lone Villaume Lone Villaume er erklæret naivist, men samtidig vælger hun at supplere sin rolle med at kalde sig humoristisk maler. Lone Villaume henter sin inspiration i situationer fra dagligdagen. Som en flue på væggen iagttager hun mennesker på gaden, på byens bænke og cafeer. Fra disse indtryk digter Lone Villaume videre og finder i særlig grad den humoristiske vinkel til malerierne. |
|
Allan Hytholm Omkring Allan Hytholm er det måske noget forenklet blot at benævne ham som naivist. Han laver keramikrelieffer, som helt klart har et naivistisk præg. De er skæve, morsomme og umiddelbare. |
Birgit Gerneke Birgit Gerneke lader sig i særlig grad inspirere af naturen med speciel vægt på vandet. På udstillingen vil der være en række malerier, hvor hendes nylige ophold på Læsø træder igennem. Birgit Gerneke forsøger at fange såvel naturens voldsomhed som dens stille væsen. I malerierne er der valgt det figurative, men alligevel er der også abstrakte strøg i alle billederne. Der er i billederne en sommerstemning tilsat store vidder, sand, vand og sol. |
|
Susan Haladyn Susan Haladyn, der er lokal Albertslunder, lader ofte musik som 70’ernes Doors og Eric Clapton lyde, når hun kaster sig over maleriet. Det bringer hende i den rette stemning. Selve billederne er figurative/abstrakte og rummer ofte motiver som fantasi-fugle, kors, stiliserede blomster, guld og sølvindslag samt skriftsentenser udført i tusch med kalligrafipen. Farvevalget er som regel holdt i gyldne, brune og blå nuancer. |
|
Birte Granlund Birte Granlund viser på udstillingen glas som brugskunst. Glasfade, glasstager til fyrfadslys og vinglas lyder enkelt. Men malingen af disse emner kræver foruden en særlig teknik også noget specielt glas. Dette glas skal kunne tåle kraftig varme, fordi maleteknikken kræver, at hvert mønster/farvekombination indbrændes for sig. Dette er i sig selv også en meget tidskrævende proces. Birte Granlund anvender flere teknikker ved sit glasarbejde såsom fusing og slumpning. |
|
Gabriela Strøm Gabriela Strøm er født i 1950 i Tyskland, men har været bosat i Danmark siden 1972. For cirka 5 år siden blev billedkunsten hendes hovederhverv. Alle Gabriela Strøms malerier er malet med olie. Hun leger meget med former og motiver. Samtidig eksperimenter hun ved at anvende forskellige materialer på en anderledes måde. Selv om der således er mange motiver i hendes billeder, vil det af udstillingen klart fremgå, at giraffen er Gabriela Strøms foretrukne motiv. |
|
Jørgen Juel Jørgen Juel er oprindelig uddannet dekoratør. Sideløbende med dette job fungerede Jørgen Juel som trommeslager i forskellige jazz- og danseorkestre. Gennem musikken mødte Jørgen Juel kunstmaleren Helge Jacobsen. Dette bekendtskab, som daterer sig tilbage til midt i 50’erne, gav Jørgen Juel inspiration og lyst til maleriet. Der er således tale om en maler, med en længere årrække på bagen. Jørgen Juel spænder vidt i sit valg af motiver. Man ser dog ofte konturerne af huse og bylignende motiver. Farvevalget er holdt i de bløde toner, måske en afsmitning fra Jørgen Juels musiske karriere. |
|
Ingrid Ebbesen Ingrid Ebbesen er et mere ubeskrevet blad inden for udstillingsverdenen. Hun har på udstillingen ”hattedamer” med. Det er rakubrændte skulpturer. Ingrid Ebbesen siger selv om disse damer: ”Mine hattedamer vokser ud af hænderne på mig, og de giver udtryk for et imponerende følelsesregister af frihed, styrke, humor og livsnydelse.” På udstillingen vil der også være bronzeskulpturer. Der vil eksempelvis være en pige, der sidder på en rakubrændt kugle,- to piger siddende på en granitsten og en springende mand. Endelig har Ingrid Ebbesen glasbilleder monteret i blyrammer med på udstillingen. ”Jeg kalder dem for glasfinurligheder, fordi de udstråler humor. I processen har jeg hæklet og formet i kobber og jerntråd, hvorefter det bliver brændt,” fortæller Ingrid Ebbesen. |
|
Mangfoldighed i tiden Kunstnerne Pernille Toft Lund og Astrid Daverkosen er gået sammen om
en udstilling i Galleri Bagatel med fernisering lørdag den 5. november
2005 kl. 14.00. Udstillingen har de givet navnet ”Mangfoldighed i
tiden”, som skal ses og opleves som et billede af de mange
forskelligheder, der ligger i tiden. Pernille Toft Lund og Astrid
Daverkosen uddyber den valgte titel: ”Vi oplever stor
bevægelsesfrihed med mange muligheder. På den anden side af dette
store råderum kan det være svært at finde en fast retningslinie. Vi
bliver i stadig større udstrækning vores egen livsarkitekt.” |
|
Pernille Toft Lund Pernille Toft Lund udtrykker sig gennem mange
forskellige medier. På udstillingen vil der fortrinsvis være malerier
af hende. Gennem sine værker prøver Pernille Toft Lund at opnå, at
der opstår nogle tanker og refleksioner hos beskueren. ”Jeg laver
ikke mine værker for at tilfredsstille en stues behov, men glæder mig,
når en beskuers behov er at leve med mine værker,” siger Pernille
Toft Lund. |
|
Astrid Daverkosen Astrid Daverkosen er på udstillingen overvejende repræsenteret ved glas. Hun oplever sig selv som såvel kunstner som håndværker. ”Jeg er kunstner, når ideerne vælter frem, og jeg bare må få udtrykket frem i glassets enkle linier og lysets spil. Jeg er håndværker, når ideerne kræver nye metoder, der skal afprøves, og nye erfaringer skal gøres,” fortæller Astrid Daverkosen. På udstillingen vil der på den ene side være glas skabt gennem fabulering og leg med eventyr, mystiske væsner, glæde og humor. På den anden side er der glas i en stram og enkel form, som især kommer til udtryk i glasfadene. |
|
Anna Skov Hassing Anna Skov Hassing er meget naturligt ganske ny i
udstillingssammenhæng. Det er i særlig grad motivet ”mennesket”,
der optager hende. Hun ønsker at udtrykke skønheden i mennesket, men
også smerten finder sin plads i motiverne. |
Mikkel Wulff Iversens Mikkel Wulff Iversens tilgang til galleriet er lidt speciel. Hans forældre Lise og René Wulff Iversen er keramikere og har tidligere haft udstilling i galleriet samtidig med, at de er permanent repræsenteret i galleriet. De er da også blandt årets juleudstillere. Der er altså tale om to generationer blandt udstillerne. Mikkel Wulff Iversen er uddannet på Det kongelige Danske Kunstakademi. Han har siden især arbejdet med arkitektur, visualisering og skitsering, men samtidig har billedkunsten haft sin faste plads. Hans baggrund har heller ikke fornægtet sig, idet han også har arbejdet med gips, stentøj, porcelæn og bronze. ”Jeg tager udgangspunkt i forholdet mellem mennesket og rummet. Siden ser jeg på, hvordan lyset forarbejder farver og nuancer,” fortæller Mikkel Wulff Iversen. Man vil i Mikkel Wulff Iversens billeder også tydeligt kunne se hans store tegnermæssige færdigheder. |