Keramik af ”den gamle vicer”.

ebbe-steen-knudsen.jpg (43257 byte)

Ebbe Steen Knudsen

Keramikeren er Ebbe Steen Knudsen, der har en fortid som viceskoleinspektør på Hyldagerskolen. Nu har han kastet sig over at arbejde i ler. Det er dog en gammel drøm, der mere eller mindre er blevet realiseret. Allerede som 16-årig havde Ebbe Steen Knudsen nemlig en drøm om at blive billedhugger. Det blev dog lærergerningen, der blev hovederhvervet. Undervejs har Ebbe Steen Knudsen til stadighed arbejdet med at formgive i ler. Nu er tiden der til en dybere koncentration. De modellerede figurer har Ebbe Steen Knudsen hentet inspiration til gennem stærke frugtbare kvinder og sexede piger. Samtidig er Ebbe Steen Knudsen meget fascineret af kubisternes undersøgelser af kuglen, keglen og cylinderen. Endvidere vedkender Ebbe Steen Knudsen sin påvirkning af Henry Moores formkraft og symbolik samt Picasso og Freddies appetit på det erotiske.

Lone Lund

På galleriets vægge hænger der malerier af to markante kvindelige malere. Det drejer sig om Lone Lund og Hanne Mandal.
Lone Lund bliver inspireret til sine billeder gennem hendes rejser til Sverige og Norge, hvor dog i særlig grad Småland påvirker Lone Lunds billeder. Det er de dybe mørke skove og de gyldne og rødlige højmoser, der styrer hendes palet. Det kommer der nogle stærke og kraftfulde billeder ud af.
Selv fortæller Lone Lund: ”Jeg præsterer ikke, men maler det, der vil males og venter med respekt opmærksomt på, at næste billede banker på. At male er at leve, jeg kan ikke lade være!”

Lone-Lund.jpg (116311 byte)

Lone Lund

På galleriets vægge hænger der malerier af to markante kvindelige malere. Det drejer sig om Lone Lund og Hanne Mandal.
Lone Lund bliver inspireret til sine billeder gennem hendes rejser til Sverige og Norge, hvor dog i særlig grad Småland påvirker Lone Lunds billeder. Det er de dybe mørke skove og de gyldne og rødlige højmoser, der styrer hendes palet. Det kommer der nogle stærke og kraftfulde billeder ud af.
Selv fortæller Lone Lund: ”Jeg præsterer ikke, men maler det, der vil males og venter med respekt opmærksomt på, at næste billede banker på. At male er at leve, jeg kan ikke lade være!”

Lone-Lund.jpg (116311 byte)

Hanne-Mandal.jpg (108690 byte)

Hanne-Mandal-2.jpg (113278 byte)

Hanne Mandal

Hanne Mandal har alle dage været en kreativ sjæl. Hun har deltaget i teaterprojekter, rock- og popbands, syet, strikket, smedet sølv, spillet guitar og trommer, hæklet sunget og danset. I de senere år er det dog billedkunsten, der har taget over.

Når Hanne Mandal arbejder med oliemaleriet, er temaerne oftest hentet fra naturen. Hun er født og opvokset på landet og kan ikke undvære den vilde natur og det nære forhold til årstidernes omskiftelighed. Oiemaleriet har en lang tørretid, og arbejdet med dem tager lang tid. Det kræver samtidig fred, ro og harmoni. Så på den måde bliver der sammenhæng mellem naturbillederne og oliemaleriet.

Hanne Mandal arbejder dog også i akryl, som tørrer på få minutter. Hun oplever at udtrykket bliver mere kantet, skarpt og spontant. Og tankevækkende nok er mange af hendes bybilleder udført i akryl.

En særlig kategori er Hanne Mandals ”hønserier”. Hun er nemlig hønseri-ejerens datter fra før burhønsetiden. Derfor går hønsene på Hanne Mandals billede da også frit rundt og altid med rumpen mod tilskueren. Selv siger Hanne Mandal: ”En høne er en høne og vil helst gøre, som det passer den selv.”

Og så er der vand!

For mere end et halvt år siden har syv malere og en tekstilkunstner accepteret at deltage i denne temaudstilling. De fik rammerne, at der skulle optræde begrebet ”vand” i deres billedmotiver. Men dette begreb skulle naturligvis forstås bredt, og der skulle således være mulighed for såvel søer og strande som dug på ruden og Eva i badet. Som den ene af kunstnerne supplerede, så kunne det vel også være frosset vand, så hans Grønlandsbilleder kunne være på plads.

Vivian-Just-tema-vand-(2).jpg (76253 byte) Dorte-Taxbol.jpg (88802 byte) Ina-Lyders.jpg (111762 byte) Jan-Thomas-2.jpg (90411 byte)

Stilmæssigt breder de syv malere sig fra det naturalistiske til det naive. Impressionisterne har også haft deres indflydelse blandt malerne, og endelig er der billeder med en snert af tegneserieagtig humor.
For alle syv maleres vedkommende er der tale om, at de tidligere har udstillet på Galleri Bagatel. De syv malere er Dorte Taxbøl, Lissi Anette Hansen, Ina Lüders, Vivian Just, Jan Thomas, Ole Lassen og Ulla Hansen.
Derimod er det første gang at tekstilkunstneren Ditte Rasmussen optræder i galleriet. Hendes stofbilleder var dog oplagte til årets temaudstilling med vand.

Ditte-Rasmussen-2.jpg (135225 byte) Lissi-Anette-Hansen.jpg (96802 byte) Nile-Hyberts-Kjeldsen.jpg (49028 byte) Ole-Lassen-2.jpg (88227 byte) Ulla-Hansen.jpg (85666 byte)

På podierne i galleriet udstiller keramikeren Nils Hyberts Kjeldsen. Han har ikke på samme måde som de øvrige udstillere været underlagt temaet vand. På den anden side er flere af Nils Hyberts Kjeldsen figurer vandfugle, så på den måde relaterer han sig alligevel til temaet.

Huse med personlighed

Benny Aage Møller

Benny Aage Møller må siges at høre til den erfarne del af kunstnerverdenen, idet han har udstillet i omkring 45 år. Samtidig fortæller fødselsattesten, at Benny Aage Møller er født kort efter verdenskrigen, - altså 1. verdenskrig!
Inspirationen til sine billeder finder Benny Aage Møller i huse og bykvarterer. Han fortæller selv: ”Jeg fornemmer, at husene er levendegjorte med egen personlighed og karakter frembragt af husenes mennesker, som i generationer har levet og færdedes i dem.” 
I malerierne er Benny Aage Møller optændt af at nå ind til sjælen af husenes organisme og personlighed. Nogle af malerierne udstråler nærmest surrealistisk aura, hvor der fornemmes en tendens til at komme ud på den anden side af virkeligheden. Benny Aage Møller udtrykker det også ved, at han maler billeddigte af sine inspirationer på oliemaleriets betingelser. ”Det er et fedt oliemaleri som billeddigt over det sete og det følte.”

Benny-Moeller.jpg (101746 byte)


Bugger-No60.jpg (161776 byte)

Claus Arndt Nielsen

Udstillingens anden kunstner Claus Arndt Nielsen kan ikke på samme måde fortælle om en lang kunstnerkarriere. Men når der på dåbsattesten er anført tidspunkt i 1970’erne, giver det lidt sig selv. 
Oprindelig var det musikken, der optog Claus Arndt Nielsen. Først var det trommer, men de blev siden afløst af en bas, og musikken blev udøvet i forskellige rockbands. Det bragte f. eks Claus Arndt Nielsen til såvel Hvide Rusland som Ukraine og Rumænien. For ca. syv år siden var det dog oliemalerierne, der tog over, når Claus Arndt Nielsen skulle udleve sine kreative tanker. Sideløbende blev der lavet skulpturer.
Claus Arndt Nielsens værker har gerne kærligheden som gennemgående tema, og inspirationen er ofte hentet i barnets umiddelbare tankeunivers. Der er dog ikke tale om primitive eller naivistiske gengivelser af hverdagslivet med dets glæder, sorger og trivialiteter. Der er tale om dybsindige refleksioner og overvejelser, som tilsat Claus Arndt Nielsens positive livssyn og barokke humor giver hans værker optimisme og humor. Malerierne er farvemæssigt ofte sprudlende koloristiske, hvor komplementærfarverne rød og grøn tit er fremherskende. Skulpturerne er mere finurlige, hvor de snor sig fjerlet op af deres alvorstunge granitsokler.

Minimaludstilling

Galleri Bagatel præsenterer i øjeblikket sin årlige Minimaludstilling. Bag dette begreb ligger, at billederne maksimalt må have en størrelse på 30 x 30 cm.
På grund af ombygning i galleriet er der i år lidt færre malere. Men alligevel er det blevet til 39 malere, der giver prøver på deres kunst. Og med rammer, der alene forholder sig til størrelsen af billederne, er om ikke alle så rigtig mange genrer repræsenteret. Der er abstrakt og naturalistisk, ekspressionistisk og impressionistisk, og ikke mindst naivistisk kunst. 

Hanne-Goetske.jpg (177991 byte)   Ole-Bang-3.jpg (162739 byte)   Helen-Nagel.jpg (113132 byte)

Igen i år er de naivistiske malere rigt repræsenteret på udstillingen. Fælles for naivisterne er en omhyggelig opremsning og bearbejdelse af detaljer og en foragt for perspektivets love og den klassiske billedopbygning. Og billederne udtrykker sig på sin egen naive og troskyldige måde menneskelivet som et ukompliceret univers, hvor vi mødes i fred og fordragelighed. I mange år hæftede man også betegnelsen ”uskolede kunstnere” på naivisterne. Men i de senere år har naivisterne fundet sig et stadig større publikum, og respekten omkring deres kunst har også været klart stigende. Og historien har man også med sig, når man blandt de tidlige naivister kan medregne Storm P. og Hans Scherfig.

Helle-Damgaard.jpg (140824 byte)   Heins-Madsen.jpg (74629 byte)   Vivian-Just.jpg (91597 byte)

Naivistisk kunst er verdensomspændende, og på Galleri Bagatels udstilling vil der da også være malere fra Sverige, Schweiz og Hvide Rusland foruden toppen af de danske malere.

Udover naivisterne udstiller malere, der tidligere har haft udstilling på galleriet. For nogen har det været en udfordring at komme ned i formatet 30 x 30 cm.

Foruden malerne udstiller Jeff Ibbo og Grethe Tranberg keramiske skulpturer. De er dog så alsidige, at de også vil være repræsenteret blandt malerne.

Træskulpturer formet af naturen

Skulptøren er Jette Russ, der udstiller skulpturer i træ om sten. Materialerne til disse skulpturer finder Jette Russ dels i Danmark, men også dels på sine rejser til Canada og Costa Rica, hvor hun skimmer Stillehavets strande for materialer og inspiration. Træstykkerne udvasket fra floder, formet af bølgerne og endelig vasket mod strandens sand giver Jette Russ inspirationen til det videre arbejde. 
Selv fortæller Jette Russ: ”Jeg er fascineret af naturens udtryksformer og kombinerer den med min egen fantasi og materialer fundet ved vandet. Alle disse materialer fremstår ubearbejdede som formet af naturen, og kun kombinationen og konfigurationen af de kombinerede materialer er min kreative signatur. Et kunstnerisk udtryk jeg synes respekterer integriteten af naturen og dens skabelser.”
I sine senere arbejder har Jette Russ også medinddraget metaller, først og fremmest jern. Hun lader jernet fremstå som autentisk efterladenskab af arbejdsprocesser eller kasseret funktionalitet. Siden lader hun det indgå med den af naturen formede træ og sten, hvorved der opstår kontrasten mellem det naturformede og det menneskeskabte.

Jette-Russ,-hjertestor.jpg (119802 byte)

karin-russell-1.jpg (115230 byte)

Karin Russell
Karin Russell, der er lokal Albertslunder, er meget eksperimenterende med materialer og former. Hun maler i olie, akryl, akvarel og tusch samt billeder, hvor teknikkerne forenes i en dynamisk helhed. Billederne indeholder alvor og humor, hvor motiverne ofte er det levende ansigt og dyr i landskaber. Samtidig forenes det abstrakte og det genkendelige i værkerne.
I øvrigt har Karin Russell som en særlig påskønnelse modtaget Rubensmedaljen fra Akademiet i Amsterdam.
Bettina Holst. 
Her bliver der malet med svampe, pensler, ruller bobleplast, gamle duge og hvad der ellers er ved hånden. Som Bettina Holst selv siger, så skal der være total kaos på lærredet, før der kan komme gang i det egentlige udtryk. Fjolleriet fortsætter dog lidt endnu, men til sidst kommer der, hvad Bettina Holst selv kalder, finurlige farverige detaljer. Og disse detaljer er ofte inspireret af sjove og anderledes hverdagssituationer eller kontraster i livet. ”En dag så jeg en stor rocker med et barsk udseende gå tur med en lille hvid puddel – det er sgu da humor”, fortæller Bettina Holst. ”Og så er jeg inspireret til malerarbejdet”.

Bettina-Holst---Vild-med-da.jpg (67707 byte)

Man kan se, hvad det er!

Søren Laier
Søren Laier er lidt af en multikunstner. På udstillingen vil man i denne omgang alene se nogle af hans malerier, men også skulpturer i forskellige materialer arbejder han med,- og for den sags skyld også gerne med at lave lækker mad og dejlige kager. På samme måde som at Søren Laier breder sig over mange kunstformer, så spænder hans malerier også meget bredt. På udstillingen vil der derfor kun være et ganske lille, men repræsentativt, udsnit af Søren Laiers mange malerier.
”Jeg maler det, jeg har lyst til at male,” siger Søren Laier, ”og så kan det være landskaber eller abstrakt eller hvad, der nu falder mig ind.” På udstillingen kan man da også se abstrakte billeder, bybilleder hvor formen i stedet for akkuratessen er i centrum, naive billeder og romantiske nærmest Monet-inspirerede landskaber. En særlig afdeling udgøres af malerier med forenklede menneske- og dyrekroppe, hvor beskueren må stoppe op for at tage sig tid til at gå ind i billedet for at se, hvad er dog dette?

Soren-Laier.jpg (76080 byte)

Jette-Bondergaard.jpg (88043 byte)

Jette Bøndergaard
Udstillingens anden maler Jette Bøndergaard er i modsætning til Søren Laier ganske ny i udstillingsmæssig sammenhæng. Jette Bøndergaard arbejder fortrinsvis i små formater. Og man kan se, hvad malerierne skal forestille. ”Jeg maler ting, som er faldet mig i øjnene, men oftest forholder jeg mig frit til både tingens og skyggens farve. Det er maleriet som flade, der afgør farvevalget – ikke virkeligheden”, fortæller Jette Bøndergaard. Inspirationen hentes derfor f. eks i et fint farvespil i en keramisk overflade eller i bananens matte gule farve, der spiller sammen med en gammel blå emaljekande. Malerierne bliver så fremstillet enkle og genkendelige, men ikke slavisk efterlignende. Jette Bøndergaards billeder kan vel bedst karakteriseres som sammensætningen af lys, farve og overflade. 
 

 

Helle og Christian Anneberg
På podierne i galleriet udstiller keramikerne Helle og Christian Anneberg. De kommer blandt andet med keramiske tasker. Når man ser dem, får man simpelt hen lyst til at røre ved dem, - er de virkelige eller er det keramik? 

 

 

 

Helle-Anneberg-2.jpg (85876 byte)

Lokale malere

Lørdag den 18. september 2010 kl. 14.00 har Galleri Bagatel fernisering på en udstilling med malerne Elise Bøgelund Andersen og Bente Nielsen samt keramikeren René Wulff Iversen.
For begge maleres vedkommende gælder, at der er tale om lokale malere. Såvel Elise Bøgelund Andersen som Bente Nielsen har boet i Albertslund i rigtig mange år.

Elise Bøgelund Andersen

Elise Bøgelund Andersen maler fortrinsvis malerier og primært med oliemaling. Det er lyset i landskabet, der er Elise Bøgelund Andersens store interesse. Og så får hun understreget de mørke nuancer mod de lyse. Selv siger Elise Bøgelund Andersen, at hun får udtrykt sine oplevelser i liver – såvel bevidste som ubevidste - gennem landskabsmalerierne.

 

 

Elise-Bogelund-Andersen.jpg (35098 byte)

bente-nielsen.jpg (71768 byte)

Bente Nielsen

Bente Nielsen fik i sine yngre dage tilgodeset sine kreative evner gennem arbejde som porcelænsmaler på Den Kongelige Porcelænsfabrik. Her var det primært Flora Danica, Bente Nielsen malede. Desværre satte en hjerneblødning i 1992 en stopper for al aktivitet. Efter en længere genoptræning genoptog Bente Nielsen maleriet, som hun allerede i en meget ung alder havde beskæftiget sig med. Temamæssigt er Bente Nielsens billeder meget brede. Der er såvel konkrete som abstrakte malerier, og stemningsmæssigt svinger de også fra det søde til det mere alvorlige.


René Wulff Iversen

På podierne udstiller en gammel kending af galleriet. Det drejer som om keramikeren René Wulff Iversen, der har været tilknyttet galleriet næsten siden galleriets åbning. René Wulff Iversen er nu gået på efterløn, men galleriet har erhvervet sig en række skulpturer, som således vil pryde lokalet.

 

 

 

Rene-Wulff-Iversen.jpg (23097 byte)

Urban Art på Bagatel

Lørdag den 30. oktober kl. 14.00 har Galleri Bagatel fernisering på en udstilling med malerne Beth Mohr og Lene Sandvang samt filtkunstneren Bente Bruun.

For begge maleres vedkommende (de deler da også atelier) gælder det, at de er optaget af Urban Art. Dette ”kunst fra byen” er meget sammensat, men forenklet er der tale om, at der sker en sammensmeltning af popkunsten, det ekspressive maleri, graffitien, surrealismen og tegneserien. Der arbejdes også meget med kontraster, der kan virke skarpe og rå. Samtidig vil der være en hyldest til det billedmæssige, det bløde og det farverige.
For galleriet er der tale om noget ganske andet end sædvanligt med disse to ”vilde” malere.

Lene Sandvang

Selv fortæller Lene Sandvang: ”I mit atelier er der plads til store armbevægelser med store lærreder, store pensler og maling, der løber. Lærrederne er klipset direkte på væggen, og med gamle skæve vægge giver det lærrederne en ekstra dimension, for stregerne får deres eget liv.”

 

 

Lene-Sandvang.jpg (162123 byte)

Beth-Mohr.jpg (118257 byte)

Beth Mohr

For Beth Mohr er fortællingen det centrale i billederne. Den konstruerer, bygger, sammensmelter og besjæler, så det er fantasiens forestillinger, der kobles med monotoniens dagligdag. Samtidig oplever Beth Mohr, at vi ikke længere er stedsspecifikke, men vandrer hvileløst og usynligt i verdens metropoler af oplevelser og begivenheder. ”Bevægelighed og forandring, hvor dynamik er den eneste konstant, er min kunstneriske konstruktion. Og samtidig ligger tilstanden mellem nervøsitet og kontrol,” siger Beth Mohr.

Bente Bruun

På podierne i galleriet udstiller Bente Bruun forskellige former for filtarbejder. Her vil man opleve en stor kontrast til billedernes vilde udtryk med filtarbejdernes store genkendelighed.
At filte er en betegnelse for det man gør når man bearbejder kartet uld med varmt sæbevand. Uldfibrene vandrer ved temperaturer over 37 grader, og sæben er medvirkende til at processen sker lettere og hurtigere. Ulden bearbejdes til en ønsket form. Den skylles og tørres. Filt er også betegnelsen for det filtede produkt. Alt kan formes i uld – beklædning, indretningstekstiler, legetøj, smykker og kunst. 
For Bente Bruun begyndte hendes ”filteventyr” i begyndelsen af 80’erne, hvor hun og hendes familie fik deres egen fåreflok af norske spælsau, der er en gammel norsk fårerace. Det betød for Bente Bruun, at mange års arbejde med keramik og maleri blev skudt i baggrunden til fordel for arbejdet med filt. 
Om sit filtarbejde fortæller Bente Bruun: ”Jeg inspireres af naturen og af at mærke naturens puls, lys, luft, farver og former. Jeg filter ofte det der lever omkring mig. Af og til er det ulden på et får eller et lam, der fortæller, hvad det vil blive til. Et lam ligner en løve, og et andet er som skabt til ugleunger.”

 

Moholi-Galago-i-pil.jpg (144862 byte)

Juleudstilling

Lørdag den 27. november kl. 14.00 har Galleri Bagatel i Herstedøster Landsby fernisering på sin årlige juleudstilling.

Som traditionen byder, vil juleudstillingen være med en lang række kunsthåndværkere, der viser bl. a. glas, smykker, tekstil og keramik. De fleste af kunsthåndværkerne har tidligere udstillet på galleriet, men vender her tilbage med nye ting, der samtidig for en stor dels vedkommende retter sig mod den kommende højtid. Der vil således kunne gøres et spændende og unikt julegavekøb.

juleudstilling-036.jpg (32179 byte)

juleudstilling-041.jpg (21456 byte)

På galleriets vægge vil der være en række malere, der alle er tilknyttet gruppen Azurmalerne. Det er en malergruppe, der har sin basis i og omkring Farum. Der vil være ca. 13 malere repræsenteret. Tre af disse malere Bente Lund Hansen, Vibeke Ringholm (tidligere Albertslund) og Sonja Kristensen vil have størstedelen af vægpladsen, mens ca. 10 af Azurmalernes øvrige medlemmer vil komme med omkring 50 billeder i formatet 20 x 20 cm.
juleudstilling-035.jpg (52795 byte) juleudstilling-031.jpg (54356 byte) juleudstilling-039.jpg (76330 byte)
Det store antal malere betyder samtidig, at der vil være mange forskellige stilarter inden for maleriet repræsenteret. På den ene side giver det udstillingen et mindre stilrent udtryk, men på den anden side er det helt i tråd med en juleudstilling, hvor mangfoldigheden ofte kommer i centrum.

Forside